Jana Geelen Assist At Home Hasselt
20-04-2021

Achter de schermen bij Jana, onze consulente in kantoor Hasselt en Alken

Jana Geelen werkt al bijna 8 jaar als consulente in het kantoor in Hasselt en Alken. Ze had hiervoor al ervaring opgedaan als dienstenchequeconsulente. We horen even bij haar wat ze leuk vindt aan haar job, hoe de band is met haar huishoudhulpen en hoe zij omgaat met de klanten.

Hoe ben je bij Assist at Home terechtgekomen?

Ik werk ondertussen al bijna 8 jaar bij Assist at Home. Voordien was ik 2 jaar dienstenchequeconsulente bij een andere firma waar het stopte vanwege een faillissement. Op het moment dat ik naar een nieuwe job moest zoeken, besefte ik dat ik inhoudelijk hetzelfde wilde blijven doen want ik deed mijn werk echt heel graag. Er zijn toen sollicitaties geweest bij verschillende kantoren, waarna ik heb gekozen voor Assist at Home. Enkele huishoudhulpen en klanten van mijn vorige job zijn meegekomen naar Assist. Gelukkig: op die manier konden ze toch nog ergens terecht!

Van opleiding ben ik maatschappelijk assistent. Ik heb aan de Xios Hogeschool (nu PXL) gestudeerd en heb er praktische ervaring opgedaan via stages waarna enkele vervangingscontracten bij het CGG en Beschut Wonen. Mijn laatste werkgever werkte met een combinatie van dienstencheques en gezinszorg. Ik vond het planningsgedeelte eigenlijk zelfs wat leuker dan mijn vorige werkervaringen in de zorg. In mijn huidige job bij Assist at Home voel ik een goede mix tussen personeelswerk met een maatschappelijke link. Dus dat is wel fijn!

Hoe verloopt een week als consulente in het kantoor in Hasselt?

Ik werk voor 2 kantoren: Hasselt en Alken. Momenteel zitten we daarvoor op 1 locatie, maar kantoor Alken zal binnenkort opnieuw een eigen kantoor krijgen. Wij hebben hier ook een strijkatelier in hetzelfde gebouw. Daar kunnen mensen hun was binnenbrengen om professioneel te laten strijken. Bij alles wat ik doe, heb ik administratieve ondersteuning van mijn collega Joke.

Als consulente heb je veel verschillende taken: planningen en contracten opmaken, achterstallige dienstencheques opvolgen, vacatures plaatsen,... Maar de meeste tijd gaat naar het telefoneren met klanten en huishoudhulpen. De dag begint meestal tussen 8 en 9u met telefonische vragen of problemen, waarbij de voormiddag wordt gebruikt om alles in orde te brengen. De gesprekken met sollicitanten en huisbezoeken plan ik meestal in de namiddag. Rustige momenten worden gebruikt om de administratie bij te werken.

Het is een onvoorspelbare job met vaak lastminute veranderingen. Bijvoorbeeld tijdens een griepperiode waarin plots 10 huishoudhulpen niet kunnen werken, moeten er heel wat klanten gebeld worden en vervangingen geregeld worden. Ik hou zelf wel van structuur, maar ik heb geleerd om met die veranderingen om te gaan. We werken veel per telefoon en met berichten. Soms staat de GSM roodgloeiend: je moet dan wel rustig blijven en doen wat je kan om het zo goed mogelijk te regelen.

Weetje over jezelf

Toen ik 7 jaar was, ben ik tijdens de zomervakantie in de kinderopvang ontdekt door een voetbaltrainer. Die kwam zijn contactgegevens afgeven aan de medewerkers voor mijn ouders. Vanaf dan ben ik beginnen voetballen, ik heb dit 10 jaar gedaan in de damesploeg van Lanaken. Nu heb ik nog altijd interesse in voetbal, maar ik heb jammer genoeg te weinig tijd…

Pexels Photo 5623046

Hoe verloopt een opstart?

Als er iemand nieuw begint, zijn wij er om te ondersteunen en aan de belangrijkste zaken te denken. Er zijn verschillende partijen waarmee rekening moet gehouden worden: het is dan ook belangrijk om de volledige info mee te geven.

Bij klanten gaan we vooraf langs om de klantenmap te overlopen met alle richtlijnen en de uitleg over de dienstencheques. We gaan dan ook even samen rond in het huis om te kijken wat er verwacht wordt en welke producten er op voorraad zijn, om goed af te stemmen of er tijd genoeg is voor alle taken, … Dat gebeurt voordat de huishoudhulp start. Tijdens de Coronapandemie is deze afspraak telefonisch of indien de klant het wenst, met een veilig bezoek ter plaatse met mondmasker en voldoende afstand.

Bij huishoudhulpen is er een sollicitatiegesprek waarna we beslissen of de persoon geschikt is voor de job of niet. Bij de tweede afspraak wordt het contract ondertekend en overlopen we alle informatie over de dienstencheques, de documenten, de klanten, … Als ze onzeker zijn, gaan we de eerste keer ook mee naar de klant. Het contract is altijd eerst van bepaalde duur met evaluatiemomenten, voor we overgaan naar een vast contract.

Wat vind je leuk aan je job?

De afwisseling, het contact met mensen, iemand aan een job helpen en zorgen dat zowel klant als huishoudhulp tevreden is. Het geeft een grote voldoening als je de juiste persoon vindt voor de juiste klant. Daarnaast hou ik ervan om de huishoudhulpen met andere dingen te helpen: de zoektocht naar een appartement, de papieren van de school voor hun kinderen, ... Dan komt de maatschappelijk werker in mij naar boven en mijn poetshulpen waarderen dit ook echt.

Hoe groot is het kantoor en welke soort klanten hebben jullie?

We hebben 108 medewerkers en 500 klanten voor de kantoren van Alken en Hasselt samen. Het is een stabiel aantal, hoewel er een deeltje verloren is gegaan door Corona. Op dit moment is er zeker ruimte voor extra klanten. We hebben geen wachtlijst en mensen kunnen direct geholpen worden.

Wij hebben verschillende soorten klanten: jonge gezinnen, ouderen, hulpbehoevenden… De zusters van de congregaties in Heverlee en Leuven zijn ook onze klanten: 8 huishoudhulpen van Assist at Home werken daar en zijn verantwoordelijk voor o.a. de was en strijk.

Waarom zouden klanten bij Assist at Home Asse moeten komen?

Wij zijn een laagdrempelig bedrijf: we hebben maar 1 contactpersoon en dat is de consulente van die regio. Wij vragen ook geen extra kosten. Ons doel is om de juiste selectie te maken en zo een goede match te vinden tussen klant en huishoudhulp. En we zorgen voor een goede opvolging achteraf.  

Meer blogs

Foto Nathalie Van Rompu
personeel

Achter de schermen bij directeur Nathalie Van Rompu

Nathalie werkt al 4 jaar voor Vebego België, waarvan 3.5 jaar als directeur van Assist at Home.
02-02-2021
3 min.
Portret Kelly
personeel

Achter de schermen bij Kelly, onze consulente in kantoor Asse

Kelly Paerewyck werkt sinds 1.5 jaar als consulente in het kantoor in Asse. Ze had tot dan toe vooral ervaring in de productsector, maar toch voelt ze zich thuis in de dienstensector. We horen even bij haar wat ze leuk vindt aan haar job, hoe de band is met haar huishoudhulpen en hoe zij omgaat met de klanten.
24-02-2021
6 min.
Josee Lauwens Assist At Home Mechelen 2
personeel

Achter de schermen bij Josée, consulente in kantoor Mechelen

Josée Lauwens werkt sinds 9 jaar bij Assist at Home Mechelen. Ze is doorgegroeid van huishoudhulp naar jobcoach en administratief bediende, tot consulente. Wij horen even bij haar wat ze leuk vindt aan haar job en wat ze allemaal doet om de poetshulpen zich thuis te laten voelen.
03-03-2021
3 min.