Portret Kelly
24-02-2021

Achter de schermen bij Kelly, onze consulente in kantoor Asse

Kelly Paerewyck werkt sinds 1.5 jaar als consulente in het kantoor in Asse. Ze had tot dan toe vooral ervaring in de productsector, maar toch voelt ze zich thuis in de dienstensector. We horen even bij haar wat ze leuk vindt aan haar job, hoe de band is met haar huishoudhulpen en hoe zij omgaat met de klanten.

Hoe ben je bij Assist at Home terechtgekomen?

De consulente van het kantoor in Berchem, Steffi, ken ik al 10 jaar. Zij begon enkele jaren geleden bij Assist at Home te werken en raadde mij de sector aan. Toen er 1.5 geleden een vacature openkwam in Asse, heb ik toch mijn cv gestuurd en ging de bal aan het rollen. Op dat moment had ik nog een job als verantwoordelijke administratie bij een bedrijf in sportkleding, maar alle gesprekken bij Assist at Home waren zo positief dat ik de procedure gewoon heb verdergezet. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de sector mij zou liggen, ik heb meer ervaring met producten en zeer strikte deadlines dan met mensen. Maar het bevalt mij wel goed.

Hoe verloopt een week als consulente in het kantoor in Asse?

Ik weet nooit vooraf hoe mijn agenda eruit gaat zien. De planning die ik voor ogen heb, klopt meestal niet. Zelfs voor Corona in het land was, was het duidelijk chaotischer dan in mijn vorige job waar ik met producten werkte.

Het is inhoudelijk zo divers: elke dag sta je op en is het anders dan voordien. Bijvoorbeeld wanneer een huishoudhulp ziek is en moet vervangen worden, je verzet dan hemel en aarde om dat in orde te brengen en plots belt de klant om te zeggen dat de vervanging toch niet nodig is. Je moet de klanten helpen en huishoudhulpen plaatsen, dit allemaal in een soort van puzzel.

Welke taken doe ik allemaal als consulente? Dat gaat van planningen maken, de betalingen van klanten in de gaten houden en checken of het klopt in functie van de dienstencheques die binnenkomen, bellen met Sodexo, looncorrecties doen indien nodig, de contracten en langdurige zieken opvolgen tot de vakantie-aanvragen verwerken, ... Gelukkig krijg ik hiervoor hulp van mijn administratief bediende, Marijke. Soms voel ik mij bijna een sociaal werkster omdat ik ook help met andere zaken die niets met de job te maken hebben, bijvoorbeeld betaalkaarten die niet werken. Ik doe dat graag en merk dat ik zo een band kan opbouwen met de huishoudhulpen.

Ik communiceer ook veel met mijn medewerkers via Whatsapp, minstens 2-3 keer per maand met algemene informatie. Bijvoorbeeld over de mooie cijfers die het kantoor haalt, om complimenten door te geven maar ook om hen op bestaande regels te wijzen. De werkplanning wordt 1 keer per maand op papier meegegeven met de huishoudhulpen, zodat ze toch eens op het kantoor komen voor een persoonlijk contactmoment en eens iets extra uitgelegd te krijgen. Sommige medewerkers van het team komen elke week hun cheques brengen en andere elke maand. Sowieso wordt er heel veel gebeld met elkaar en is er een goed contact.

Ik ben streng maar rechtvaardig met de huishoudhulpen en de klanten. Je moet niet de vriendin of mama zijn van de poetshulpen, maar je werk doen en bijsturen waar nodig. Klanten hebben graag correcte informatie en mijn aanpak wordt geapprecieerd.

Weetje over jezelf

Ik doe vrijwilligerswerk bij VZW Al Minara, dit is een organisatie die zorgt voor ondersteuning van zwakkeren in binnen- en buitenland. We bouwden al waterputten, een school en een hulpbank. Om geld in te zamelen, geven we les tegen betaling of maken we lekkere gerechten die we verkopen. Ik geef bijvoorbeeld Spaanse les in Gent in het Vrouwenhuis en nu in een online versie.

Al Minara

Ik hecht ook veel belang aan het contact met de klanten: eerst en vooral voor het intakemoment. Nu is dat via de telefoon of komt de klant kort op kantoor, voordien was het bij de klant thuis. Daarna is er communicatie wanneer de poetshulp ziek is of vakantie heeft. Wij telefoneren heel vaak met de klanten, ze appreciëren wel dat ze goed worden opgevolgd. Wanneer er iemand nieuw is gestart of als we vervanging stuurden, dan polsen we wel naar de tevredenheid en of er opmerkingen zijn. Ook wanneer er klachten komen van de klant of de huishoudhulp worden er controles gedaan ter plaatse. We gaan dan met 2 ter plaatse om zo een neutraal beeld te hebben over de situatie en toch nog een buffer te hebben tussen zowel en de klant als tussen mij en de hulp aan huis. Klanten weten dat ze op mij kunnen rekenen: ze kunnen mij via Whatsapp of sms tot ’s avonds laat bereiken. Ook oudere klanten die niet met de computer kunnen werken, help ik met hun dienstencheques. Ondertussen zitten we zo aan 30% papieren cheques en de rest is digitaal.

Op dit ogenblik hebben we 85 poetshulpen en 400 klanten. Een groot deel daarvan zijn Franstalig, dus daar moeten we ook rekening mee houden in de communicatie. Het kantoor is mooi gegroeid in aantal uren sinds ik er bij ben gekomen, dus dat is wel fijn. Door Corona zijn er wel wat annuleringen en opzeggingen, we moeten op zoek naar een nieuw evenwicht.

Wat vind je leuk aan je job?

De afwisseling is heel aangenaam, het feit dat je niet weet waar je voorstaat de dag zelf. De job inhoud is zo divers en niet 9-to-5. Ik vergeet de tijd helemaal als ik aan het werken ben en zie mijn  job niet als een verplichting. Ik heb ondertussen veel geleerd, door zelf uit te zoeken en verbeteringen voor het kantoor in te voeren bijvoorbeeld hoe we praktischer met de dienstencheques kunnen omgaan. 

Waarom zouden poetshulpen bij Assist at Home moeten komen?

Bij ons ben je geen nummer, je wordt gehoord en betrokken. Je krijgt respect en verdienste voor wat je doet. Wanneer het kantoor zijn target haalt op vlak van aantal uren die maand, dan is dat dankzij de huishoudhulpen en zij worden uitgebreid bedankt hiervoor. Alle lof en eer gaat naar de poetshulpen! Als huishoudhulp krijg je ook inspraak bijvoorbeeld bij vervangingen. En als een klant je totaal niet ligt, dan zorgen we ook voor een oplossing. 

Waarom zouden klanten bij Assist at Home Asse moeten komen?

Open communicatie naar klanten toe is voor Assist at Home erg belangrijk. Bijvoorbeeld in tijden van Corona wordt dat goed opgevolgd. Voor mij eigen kantoor geldt hetzelfde: ik beloof een open communicatie, persoonlijk contact om zaken te bespreken en oplossingen te bieden. Bij vragen of klachten wordt altijd kort op de bal gespeeld. Ik sta open voor feedback en klanten krijgen ook feedback terug als de huishoudhulp opmerkingen zou hebben. Ons kantoor van Assist at Home Asse biedt poetshulp aan huis, maar we hebben ook een strijkdienst waar klanten terecht kunnen. Wij bieden 15% korting voor nieuwe strijkklanten die al huishoudhulp bij ons hebben. 

Meer blogs

Foto Nathalie Van Rompu
personeel

Achter de schermen bij directeur Nathalie Van Rompu

Nathalie werkt al 4 jaar voor Vebego België, waarvan 3.5 jaar als directeur van Assist at Home.
02-02-2021
3 min.
Josee Lauwens Assist At Home Mechelen 2
personeel

Achter de schermen bij Josée, consulente in kantoor Mechelen

Josée Lauwens werkt sinds 9 jaar bij Assist at Home Mechelen. Ze is doorgegroeid van huishoudhulp naar jobcoach en administratief bediende, tot consulente. Wij horen even bij haar wat ze leuk vindt aan haar job en wat ze allemaal doet om de poetshulpen zich thuis te laten voelen.
03-03-2021
3 min.
Assist At Home Consulente Messalina
personeel

Achter de schermen bij Messalina, onze consulente van kantoor Lokeren-Waasmunster-Lochristi

Messalina Diercks werkt al bijna 1 jaar als consulente in het kantoor van Lokeren. Haar vorige job was in de horeca, maar Messalina was meer administratief aangelegd. Wij horen even bij Messalina wat ze leuk vindt aan haar job en wat ze allemaal doet om de poetshulpen zich thuis te laten voelen.
31-03-2021
4 min.